21 Haziran 2013 Cuma

Gençlik ve Gelecek - 24 Haziran 2013

Yurtdışından Türkiye’ye öğrenim için gelen gençlik-4
Yaşam çevreleri
Yetişme koşulları
Almanya’da eğitim koşulları
Karşılaştıkları sorunlar
Türkiye’de eğitimi tercih sebepleri

Yavuz Selim Çırakoğlu
Hacettepe Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi
Mütercim Tercümanlık Bölümü öğrencisi
Yayından:
‘’21 yaşındayım. Hacettepe Üniversitesi Mütercim Tercümanlık 3. Sınıf öğrencisiyim. Babamın öğretmen olmasından dolayı ilkokul 1.sınıfı bitirdikten sonra Almanya’ya gitmek zorunda kaldık. Küçük yaşta gittiğim için alışmam fazla zor olmadı ama 6 yıl orda kaldıktan sonra benim için dönüş biraz zor oldu ve tekrar Almanya’ya dönmek istedim. Daha sonra tekrar Almanya’ya dönüş yaptım.
Almanya’ya 1. sınıfı bitirdikten sonra gittim ve orda hazırlık okumadan 2. sınıftan başladım. Bana yardımcı olması için yanıma bir Türk öğrenci arkadaş verdiler. Gittiğim okulda da genelde Türk öğrenciler vardı. Okuldan artan zamanımda Almanca öğrenmek için derslere katılıyordum. Bu şekilde oraya alışmaya çalışıyordum ama yinede Türkiye’ye dönmek istiyordum ozamanlar. Daha sonra alıştıktan sonra dönmek istemedim.
 Almanya’da 5.sınıfa kadar okudum. Derslerimde başarılı bir öğrenciydim ki zaten Almanya’da hocalar başarılı öğrencileri Real jul’e önerirlerdi. Bizim okulda Türk öğrenci çok olmasına rağmen sadece iki arkadaş Real jul’e önerildik. Real jul’e başlayacağım zaman Türkiye’ye dönmek zorunda kaldık. Lise öğrenimi mi Türkiye’de bitirdim. Yabancı dil avantajından yaralanarak üniversiteye yerleştim.
 Benim babam Erzurum Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı mezunu olduğu için Almanca dili çok iyiydi. Babam Alman eğitim sistemi hakkında araştırma yaparak bana bilgiler veriyordu. Orda derslerimde başarılı olmamın nedenlerinden bir babamdır. Daha sonra babamın görev süresi dolduğu için Türkiye’ye dönmek zorunda kaldık. Almanya’da kalsaydım eğitimime çok iyi bir şekilde devam ederdim.
Almanya’da yaşayan hem Türk hem de Alman gençler okumaktan yana değiller. Eğitim sisteminde dolayı ve gençler fazla çalışmadıkları için üniversiteye kabul edilmeyeceklerini düşünüyorlar. Üniversiteye gitmekten çok meslek öğrenme yolunu seçiyorlar.
Türkiye’de gençler ise daha çok okumak ve üniversiteye girmek için uğraşıyorlar. Türk gençlerinin eğitim konusunda çok başarılı olacağını düşünüyorum.’’

Ömer Faruk Yılmaz
Hacettepe Üniversitesi
Edebiyat Fakültesi
Mütercim Tercümanlık Bölümü öğrencisi
Yayından:
‘’23 yaşındayım Almanya’da doğdum büyüdüm. 17 yaşında Türkiye’ye geldim. Almanya’dan Türkiye’ye gelme sebebim orda eğitim konusunda fazla çalışkan olmadığım için okuma hevesim kalmamıştı, ama asıl gelme sebebim Türkçe mi geliştirmekti.
Burada üniversite okumak gibi bir fikrim hiç yoktu yani sınav sistemi hakkında da hiç bir bilgi sahibi değildim. Bu konuda bana arkadaşım ve ailesi yardımcı oldular. Üniversite fikrini onlar bana benimsettiler. Daha sonra arkadaşımın ve hocalarımın yardımıyla sınava girdim. Sınavda da yabancı dil şansımı kullandım ve şuan Hacettepe üniversitesi Mütercim Tercümanlık Bölümü 3. Sınıf öğrencisiyim.
  Türk aileler için Almanya’da ki en büyük eğitim sisteminin zorluğunun nedeni buradan işçi olarak giden Türk aileler fazla eğitimli olmadıklarından dolayı çocuklarına da bu eğitimi ve eğitim sistemini  verememesidir. Bu yüzden Türk çocukları da eğitimden uzak kalıyor. Almanya’ya uyum sağlamak çok zordur. Orda doğup büyüseniz bile uyum sorunu zor oluyor. Ama sosyal açıdan ben içe kapanık biri değildim. Alman arkadaşım da vardı, yabancı yani diğer ülkelerden arkadaşımda vardı.
 Benim ailem eğitime önem veren bir aileydi ve her zaman okumamız gerektiğini bize söylerdi. Ama orda yaşayan Türk gençlerinin çoğu dış çevreden ve ortamdan etkilendikleri için eğitimlerine fazla bir önem vermiyorlar. Bu konuda da en büyük görev ailelere düşüyor.
 Almanya’da ki gençlikle Türk gençlerini karşılaştırdığımda Türk gençlerinin özellikle şuan üniversitede olmam dolayısıyla çevremde ki gençler gündemi ve ülke sorunlarını takip eden, yorum yapan bir gençlik var. Almanya’da tabi bu tür gençleri görmek çok zor. Sokağa çıktığınızda boş boş gezen ne yapacağını bilmeyen gençleri görüyoruz. Bunların yanı sıra Almanya’da eğitim seviyesi yüksek olan kendini eğitime vermiş gençleri de görüyoruz. Ama dediğim gibi orda yaşayan Türk aileler çocuklarını eğitime teşvik etmedikleri için Türk gençleri okumuyor. Şuan Almanya’ya giden Türk aileler artık çocuklarını eğitime teşvik ediyorlar.
 Türkiye’de ki gençlik şuan araştıran, okuyan, üniversiteye yerleşmeye çalışan bir gençlik görüyorum. Türk gençlerinin önünü açık görmekteyim.’’ 

Ayşe Polat
Hacettepe Üniversitesi
Eğitim Fakültesi
Almanca Öğretmenliği Bölümü öğrencisi
Yayında:
‘’21 yaşındayım. Hacettepe üniversitesi Almanca Öğretmenliği Bölümü 3. Sınıf öğrencisiyim. Türkiye doğumluyum ben 1 yaşında iken ailem maddi zorluklardan dolayı Almanya’ya yerleşmişler. Daha sonra ailem tekrar Türkiye’ye dönmek istediler ve 2000-2001 yılları arasında Türkiye’ye dönerek İzmir’e yerleştik.
İlkokulu Almanya’da okudum. Ortaokul ve lise eğitimimi Türkiye’de tamamladım. Daha sonra yabancı dil avantajımı kullanarak yabancı dil sınavına girdim ve üniversiteyi kazandım. Almanya’da hiç zorluk yaşamadım çünkü 1 yaşında gittim orya anaokulunu ve ilkokulu orda okuduğum için çok sıkıntı çekmedim. Ama Almanya’dan Türkiye’ye döndüğümüzde çok sıkıntı yaşadım. Türkiye’yi fazla bilmiyordum Türkçeyi çok az biliyordum. Ama en zor ve beni çok üzen olay ise Türkiye’de bir kız çocukla bir erkek çocuk beraber oyun oynadığında insanlar tuhaf tuhaf bakıyorlardı. Bu beni çok üzüyordu ve o yüzden hiç sevmiyordum Türkiye’yi geri dönmek istiyordum.
Türkiye’ye ilk geldiğim yıl çok az Türkçe bildiğim için okulda çok zorlanıyordum. Anlatılan derslerden ve öğretmenimin dediğinde hiçbir şey anlamıyordum. Bir arkadaşım vardı oda Almanya’dan gelmişti o bana yardımcı oluyordu. Liseyi düz lisede okudum. OKS sınavı varmış o zamanlar ama benim haberim ve ailemin bilgisi olmadığı için bu sınavdan giremedim sınava ve düz lisede okudum.
 Ailem eğitime çok önem veriyor. Biz 7 kardeşiz sadece bir abim okumadı. Türkiye eğitimine alışamadı o yüzden okumaktan vazgeçti. Ailem beni ve diğer kardeşlerimi okuttular. Almanya’ya o zamanlar işçi olarak gittikleri için çok zorluk çekmişler. Bu yüzden bizimde zorluk ve sıkıntı çekmememiz için her defasında okumamız için bizi teşvik ederlerdi. Şuan burada üniversite okuyorsam ailem sayesindedir.
 Bana göre Almanya’da ki Türk gençleri Alman gençlerine benzemeye çalışıyorlar. Giyim tarzları, saç stilleri ve hareketleriyle Alman gençliğine benzemeye çalışıyorlar. Buda onları eğitimden uzak kılıyor.
Türkiye’de ki gençlik eğitime ve okumaya çok önem veren bir gençliktir.’’

Prof. Dr. Hayriye Erbaş 
Program Danışmanı
Ankara Üniversitesi
Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi
Sosyoloji Bölümü Başkanı

Yayını dinleyin
1. Bölüm: Süre 25'38"
2. Bölüm: Süre 22'56"
 Programın tamamını dinle: Süre 50'15"


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder