14 Haziran 2013 Cuma

Gençlik ve Gelecek - 17 Haziran 2013

Gönüllü gençlik

Gönüllü hizmeti nedir?
Gençlik açısından katkıları nelerdir?
Bir gönüllü hizmette yer almak için koşullar nelerdir?
Gönüllü hizmetine katılmak için nerelere başvurulabilir?
Yaş sınırı var mıdır?







Soner Başkal
Yaygın Eğitim Merkezi
Proje Koordinatörü-Eurodesk İrtibat Kişisi
Yayından:
‘’ Soner Başkal  Yaygın Eğitim merkezinde proje koordinatörü Eurodesk irtibat kişisi olarak görev yapıyorum. 2 yıldır yaygın eğitim merkezindeyim. 4 yıldır da gençlik dalında çalışmalarda bulunuyorum.
Yaygın eğitim merkezi kendimizin kurduğu bir sivil toplum kuruluşudur. Daha sonra yaygın eğitimi yaygınlaştırma  kararı aldık. Adını biraz daha duyurmak ve böylelikle merkezi gençler için süreci gerçekleştirdik. 2012 yılından bu yana aktif olarak faaliyet göstermekteyiz.
Üniversite 2. sınıfta gönüllü çalışmalara başladım. Üniversite mezunu olunca kendimizi nasıl geliştireceğiz, kapasitemizi nasıl dolduracağız diye düşünürken gönüllü çalışmalarda yer aldım. Daha sonra gençlik programları ve gençlik fırsatlarıyla tanışıp projeler üretmeye başladık. Belirli kurumlarda da gönüllü çalışmalarda bulunduk daha sonra ise böyle bir eğitim merkezi’nin işleyişinde görev almaya başladık.
Yaygın eğitim merkezi olarak yaşayarak öğrenmeyi  ve  tecrübe ederek öğrenmeyi kıstas alarak yola çıktık. Bu yüzden yaygın  eğitim  merkezini oluşturduk. 2011 yılında resmi tüzüğümüzü aldık ama 2012 yılında aktif olarak çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Daha çok gençlik alanında çalışmalar yapıyoruz. Gençlik programlarından faydalanıyoruz, eğitimler veriyoruz, liderlik,takım  çalışması,proje döngüsü,proje yazma eğitimlerine kadar  çeşitli alanlarda çalışıyoruz. Şuan 25 tane aktif gönüllümüz var.
Şuanda uygulayacağımız projeler arasında İzmir’de temmuz sonunda uygulayacağımız proje var.  Bu projemiz Avrupa parlamentosunda gençlerin oy kullanma oranını arttırmaya yönelik bir eğitim kursu olacaktır. Bu eğitim kursu 1 hafta sürecektir. Avrupa’nın 7 ülkesinden 32 katılımcı yer alacaktır. Bu projemizi daha sonra İspanya’ya taşıyacağız. Projenin ikinci ayağı olan ispanya’da gençleri bir arada toplayacağız ve elde ettiğimiz verileri çıktıları Avrupa parlamentosuna göndereceğiz. Gençler öyle bir çalışma yaptılar sonuçları, talepleri bunlar ve gençlerin oy oranlarını bu şekilde arttırabilirsiniz diye bir çıktı göndereceğiz.
Diğer bir projemizde gençlik değişimi adında bir projedir. Bu projede gençlerin teknolojiye olan ilgileri, sosyal medyanın gücü, grafik tasarımın daha nasıl çekici olabilmesi ve yayarlı olması adına uygulanan bir proje olacaktır. Bu projemizde 1 haftalığına Balık kesirde düzenlenecektir. Kadın hakları ile ilgili, genç politikacılar adına ve sanat üzerine de çalışmalarımız var. Kısacası gençler üzerine daha çok çalışmalar yapmaktayız.
Bu eğitimlere katılmak isteyen gençler için daha çok kullandıkları sosyal medya üzerinde bize ulaşmalarını sağlamaktayız. Bize ulaşmaları ve sorularına cevaplar bulmaları için Facebook  ve Twiter adreslerinden  facebook/y gittim yazmaları yeterli olacaktır. Aynı şekilde twiter’dan da twiter/y gittim yazmaları yeterlidir.’’

 
Aytaç Uzunlas                                                          
AB Bakanlığı Türk Ulusal Ajansı Eğitmeni          

Yayından:

‘‘Hacettepe Üniversitesi Nükleer Enerji mühendisliğini bitirdim. Ben ulusal ajansla 2005 yılında tanıştım. Gönüllü olarak başlamıştım bu programlara daha sonra ise ulusal ajansta eğitmen olarak görev alma fırsatı yaşadım. Şuanda da yüzlerce gence eğitim vererek onların hayata faydalı bireyler olarak yer almalarını ve bu tür projelerde görev almalarını hedefliyor ve bunun içinde yolumuza devam ediyoruz.

Birkaç gönüllü projede yer aldıktan sonra bırakamadım bu tür çalışmaları ve ulusal ajans tarafından düzenlenen eğitmen eğitimine katıldım. 1,5-2 yıl süren eğitimin ardından ulusal ajansı temsilen eğitmen olarak göreve başladım. Gençlerin ve özellikle öğrencilerin bu tür projelerde yer almasını istiyoruz. Öğrencilerin haftada 3 saatini ayırarak gönüllü işler yaparak birçok sivil toplum kuruluşuna fayda sağlayabilirler.

Son zamanlarda diplomadan ziyade öz geçmiş ön planda şimdi kurumlara gittiğinizde soruyorlar sivil toplum kuruluşlarında görev aldınız mı ya da üye misiniz diye sorular geliyor. Bu yüzden gençlerin bu tür projelerde yer alması lazım çünkü en küçük bir projede bile bulunduğunuz zaman bir adım önde oluyorsunuz. Bu yüzden gençlerin bu tür projelere destek olmasını ve katılmasını hedefliyoruz.

Avrupa gönüllü hizmeti dediğimiz bir program var. Şuan programlar arasında en faydalı olan Avrupa gönüllü hizmeti biraz daha ilgi görmektedir. Çünkü içerik olarak 18-30 yaş arası gençler faydalanmaktadır. Öğrenci olmak gibi bir statü yok genç olması yeterlidir. Dil bilme zorunluluğu yoktur. Seçilen herhangi bir ülkeden 2 ile 12 ay arası bir kurumda kapasitene göre belirli bir işte görev alıyorsunuz. Ulaşım, yeme içme masraflarınızın %90’ını karşılamaktalar ve cep harçlığınızı vermekteler.

Kurumların Avrupa gönüllü hizmetine genç göndermesi için alması gereken aktidrasyon süreci var. Kurumlar öncelikle yeterliliklerini ve niyet belgelerini göstermektedirler. Daha sonra aldıkları aktidrasyonlarla genç gönderme yetkisine sahip olabiliyorlar. Kontenjanlar kurum kapasitesine göre değişmektedir. Şuan Türkiye’de son 3 ay içinde gelenlerin sayısı 158, Türkiye’den gidenlerin ise gelenlerden fazla olduğunu biliyoruz.

Ulusal ajans eğitim merkezlerine fon sağlayan bir kurumdur. 2004 yılında Türkiye’de aktif olarak göreve başlamıştır. Daha öncesinde 27 Avrupa ülkesinde Avrupa komisyonuna bağlı olarak gençlik programlarını yürütecek, yönetecek kurumlar belirleniyor ve bunlara ulusa ajans adı verilmektedir.

Ulusal ajans Türkiye’de Devlet Planlama Teşkilatı adı altında kurulmuştur. Daha sonra yapılan düzenlemeyle Avrupa Birliği Bakanlığı’nın denetimine verilmiştir. Ulusal ajans kurumu sadece Ankara’da yürütülen bir kurumdur.

Ulusal ajans altında yürütülen hayat boyu öğrenme programı ve gençlik programı var. Hayat boyu öğrenme programında komenyus, erasmus ve leonardo da vinci programları var. Öğrencilerin daha çok tercih ettiği erasmus’u fon sağlayan da Türk ulusal ajanstır. Gençlik programlarında ise gençlik değişimleri, girişimleri, gençlik demokrasi projeleri ve Avrupa gönüllü hizmeti var. Tüm bunları proje olarak ulusal ajansa sunduğunuz zaman ulusal ajans size fon sağlamaktadır. Bunu da en yakın başvuru tarihi olarak 1 Ekim 2013 tarihine kadar projeleriniz göndererek değerlendirmeye aldırabilirsiniz. Değerlendirme sonunda Türkiye’nin 81 ili de aynı şekilde fon alır.

Ulusal ajansta yaş sınırı, dil bilme yeteneği ve eğitim şartı aranmamaktadır. Gönüllü olmaları yetmektedir.

Gençlerin bu konuda bilgi almaları için web adresimizi ziyaret edebilirler. Web adresimiz www.ua.gov.tr  ya da info@ygittim.com adresinden bize ulaşıp sorularına cevap bulabilirler.’’
Prof. Dr. Hayriye Erbaş 
Program Danışmanı
Ankara Üniversitesi
Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder